kolmapäev, 6. november 2013

Facebook ja reklaam

Välisilm on alati minu nädalases telemenüüs ning erand ei olnud ka see esmaspäev. Erilise huviga ootan aga nende pakutavaid dokumentaalfilme, sest need on alati kvaliteetsed, aitavad silmaringi laiendada ning toovad alati uusi mõtteid, mida mõlgutada. Sel nädalal oli Välisilma dokiks 2011. aastal valminud film Mark Zuckerbergist ning Facebookist, linateos nimega "Inside Facebook". See rääkis maailma populaarseimast sotsiaalvõrgustikust kui rahamasinast, mille reklaamitulud ületavad aastas 3 miljardi dollari piiri.

See tohutu reklaami müügist saadav tulu - rohkem kui 3 miljardit dollarit - on loomulikult väga suur summa, kuid kui mõelda, et Facebookil on üle miljardi kasutaja, siis ei tundu see summa enam nii müstiline - on see teenitav tulu inimese pealt ju 2 midagi dollarit.

Facebookis müüdav reklaam on personaalne, 33- aastasele Londonis elavale mehele, kes armastab kasse ei pakuta samu asju mida 25- aastasele newyorklasele, kes armastab koeri. Nii ongi Facebookis enda kohta täidetav küsimustik ( mis on su huvid jms) suure tähtsusega, sest just sealt saavad reklaamipakkujad teada, mida sulle soovitada ja pakkuda. See on minu arust väga hea ja kaval strateegia, kuid mind paneb hämmastama see, kuidas reklaamitulu on alla 3 dollari inimese kohta. See tundub mulle kuidagi väiksena ning siin on Facebookil kindlasti arenguruumi.

Mind jäi kummitama ühe naise ütlus: (kelle nime ma kahjuks ei mäleta ning on võimalik, et see minu kirjutatud ütlus on tema omast parafraseeritud või isegi vale, kuid riskin sellegipoolest) "Facebookis ei reklaamita, inimesed reklaamivad Facebookis firmasid ja tooteid ise." See pani mind mõtlema - kas tõesti on nii? Kas tõesti on nii, et tooteid ja teenuseid reklaamivad minu sõbralistis olevad inimesed või on see siiski Facebookis reklaami ostnud firmad ja korporatsioonid? Vastus pani mind imestama. Sel naisel oli tõesti õigus. Kui ma olen mingi toote või firma Facebooki lehele läinud, siis sellepärast, et seda on laikinud keegi minu sõprus-/tuttavuskonnast, mitte sellepärast, et olen seda toodet või firmat ise üles otsinud. Ma küll ei oska öelda, kas ma olen nagu enamus inimesed või olen erand, kuid minu jaoks koorub siit lihtne tõde - Facebookis teevad reklaami inimesed kuratliku like nupu kaudu, mitte firmad. Nemad vaid teevad endale ametliku Facebooki lehe, milles teavitavad inimesi uutest toodetest ning laikide ja jagamiste kaudu läheb see massidesse.

P.S. Ma ei pretendeeri mitte mingil juhul absoluutsele tõele, see teos on vaid minu 2 senti :)

1 kommentaar:

  1. Kirjutasin hetk tagasi just oma postituse valmis ja siis lugesin sinu oma- sa võtsid mul sõnad suust kogu selle laikimise kohta. Seletasid mu (ilmselgelt ka sinu ja mitmete teiste veel) algupärase idee (sõbra like -> minu like -> reklaam -> raha -> dolllariiiiid!) nii ilusti lahti.
    Mind isegi natuke kohutas, millise täpsusega reklaami vastavalt inimestele jagatakse. Hakkasin uurima ja puurima, milliste kriteeriumitega gruppi ma huvitav kuulun...

    Aga blogile ja postitusele ma paneksin.... LIKE!!! :D

    VastaKustuta